Selasa, 12 Juli 2011

Segalanya Tentang Tumbuhan

Apabila disebut tentang pertanian, sudah tentu ramai yang menyangka perlu bercucuk tanam di tengah panas terik sambil memegang cangkul. Jika anda berfikiran begitu, mungkin anda sudah ketinggalan 20 tahun ke belakang. Skop pertanian kini sungguh meluas sekali dan semakin popular. Ini terbukti apabila semakin banyak kisah-kisah kejayaan usahawantani yang telah mendapat pulangan lumayan hasil dari bidang usaha ini. Dari hari ke hari semakin ramai individu yang berminat untuk menceburi dan menerokai ke dalam bidang pertanian ini. Banyak peluang-peluang pelaburan yang muncul sejak kerajaan ingin menaikkan bidang pertanian sebagai salah satu enjin menjana ekonomi negara.

Ramai yang menyedari keuntungan yang lumayan bakal diperolehi sekiranya melakukannya secara serius. Namun masih ada segolongan lagi yang masih tercari-cari dan tertanya-tanya apa yang perlu dibuat sekiranya mempunyai tanah yang tidak dimanfaatkan sebelum ini. Ramai yang tidak tahu bagaimana untuk memulakannya. Dengan siapa perlu berjumpa? Siapa pula yang boleh membimbing? Apa perkara pertama yang perlu dilakukan? Bila sudah tahu bidang yang perlu diceburi, modal pula tidak mencukupi. Jadi, terpaksalah buat pinjaman bank. Bukan mudah untuk mendapat pinjaman bank. Banyak kriteria yang perlu anda tahu. Bagaimana pula dengan Rancangan Perniagaan? Sudah cukup baguskah untuk buat anda berjaya? Bukan mudah nak dapat pinjaman kalau tiada Rancangan Perniagaan yang betul-betul dapat meyakinkan pemberi pinjaman. Bila dah berjaya dapat pinjaman, bagaimana pula nak mulakannya. Hendak menanam mungkin mudah pada yang sudah biasa tetapi bagaimana pula hendak memasarkannya. Jika tiada pemasaran, maka tiadalah keuntungannya. Jadi, sia-sia sahaja pelaburan anda jika anda tidak tahu selok belok bidang pertanian ini. Ia akan menjadi mudah sekiranya anda tahu caranya.

Bagi yang mungkin sudah menceburi bidang usahawantani ini tetapi sering menghadapi masalah, anda mungkin tidak tahu ke mana tempat harus dituju. Segala masalah anda akan terjawab sekiranya anda tahu memilih tempat yang betul. Jika tidak impian anda akan terkubur begitu sahaja. Di sini, saya akan cuba membantu anda memberi maklumat yang mungkin membantu anda untuk merealiasasikan matlamat anda menjadikan “Pertanian adalah Perniagaan”





Grab The Bookmarketer For Your Site
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...